Branża spożywcza to szereg firm, które pracują na różnych etapach, a ich celem jest dostarczanie do każdego konsumenta produktów najwyższej jakości. Pierwsze co przychodzi na myśl to produkcja wędlin, napojów, pieczywa czy alkoholu, ale też nie należy zapominać o szerokiej grupie firm, które produkują, chociażby maszyny do zakładów przetwórczych. Branża spożywcza nieustannie się rozwija, głównym prowodyrem tych działań są klienci, którzy wymuszają zachowanie właściwych standardów, jest to też doskonały impuls do ciągłego wprowadzania nowych rozwiązań technologicznych.
1. Branża spożywcza w Polsce - czemu jest tak ważna
Sektor spożywczy jest jednym z najważniejszych oraz najszybciej rosnących gałęzi w polskiej gospodarce. Zatrudnionych jest w niej aż 10% wszystkich pracowników, którzy pracują w przemyśle. Polska jest 6 największym rynkiem w Europie, a polscy producenci charakteryzują się wysoką konkurencyjnością nie tylko w Unii Europejskiej, ale też na świecie. Polska jak wiadomo jest też wiodącym producentem owoców (jabłka, czarne porzeczki, maliny, borówki), mięsa (wieprzowina, drób) przetworów mlecznych oraz pieczarek. Dodatkowo od początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku coraz więcej międzynarodowych koncernów rozwija swoją działalność na polskim rynku, co oznacza, że otoczenie biznesowe w naszym kraju nie tylko dynamicznie się rozwija, ale też przyciąga dużą ilość międzynarodowych konsorcjów. Warto też dodać, że Polska posiada długoletnią tradycję w przetwórstwie żywności co pozwoliło stworzyć w naszym kraju profesjonalny system szkolnictwa, który doskonale współpracuje z przemysłem spożywczym. Ponadto polskie marki takie jak: Mlekovita, Maspex, Hortex czy Mlekpol są znane na całym świecie. I aby utrzymać tę tendencję warto jest inwestować w nowe technologie, które jeszcze bardziej zachęcą konsumentów do wybierania konkretnych marek.
2. Co to jest Rozszerzona Rzeczywistość
Aby powiedzieć, jak Rozszerzona Rzeczywistość (AR) wspiera branżę spożywczą, warto dowiedzieć się, czym w ogóle jest? AR z ang. Augmented Reality jest systemem, za pomocą którego łączy się świat wirtualny ze światem rzeczywistym. Zwykle połączenie to jest możliwe dzięki nałożeniu wirtualnych elementów, na rzeczywisty obraz, który widzimy przed sobą za pomocą np. kamery w smartfonie. Pomimo tego, że Augmented Reality jest stosunkowo młodą technologią, gdyż jej początki sięgają lat dziewięćdziesiątych poprzedniego wieku, to rozwija się na tyle szybko, że już znalazła swoje zastosowanie w wielu różnych branżach. Są to między innymi:
- przemysł - gdzie AR w znacznym stopniu ułatwia pracownikom naprawę sprzętu, czy zapoznanie się z jego budową
- medycyna - dzięki Rozszerzonej Rzeczywistości lekarze mają możliwość zobaczenia budowy, czynności oraz struktury narządów pacjenta, oraz niepokojących zmian
- marketing - AR stawia tutaj coraz śmielsze kroki, firmy coraz chętniej wykorzystują tę technologię, aby wizualizować swoje produkty i wejść w interakcję z klientem, dzięki czemu ten chętniej i szybciej decyduje się na kupno
- motoryzacja - dzięki wykorzystaniu Rozszerzonej Rzeczywistości znacząco wzrasta bezpieczeństwo na drogach, ponieważ kluczowe informacje czy obrazy mogą być przekazywane na przykład z radia, nawigacji czy komputera pokładowego, a następnie wyświetlanie na przedniej szybie samochodu, dzięki czemu kierowca jest ciągle skupiony na drodze
- szkolenia - pojawia się inny wymiar nauki, studenci czy uczniowie zyskują dostęp nie tylko do niezbędnych danych, ale też do dodatkowych informacji, takich jak specyfika badanego obiektu, czy jego historia
- muzea - te instytucje czerpią garściami z dobrodziejstw, jakie oferuje AR, dzięki wykorzystaniu tej technologii, muzea mogą wzbogacić prezentowane eksponaty, chociażby o kontekst historyczny, miejsce odkrycia czy film
3. Rozszerzona Rzeczywistość w branży spożywczej
Doświadczenia zakupowe są w dzisiejszym handlu kluczem do serc klientów. Konsumenci są coraz bardziej świadomi tego, co kupują oraz co spożywają, jednak nie mają zarówno czasu, jak i chęci wydawania swoich ciężko zarobionych pieniędzy na ciągłe testowanie i szukanie tego idealnego produktu. W takim przypadku idealnym rozwiązaniem jest wykorzystanie Rozszerzonej Rzeczywistości, która coraz śmielej zmierza w kierunku przemysłu spożywczego. AR wykorzystywany jest między innymi w celu:
- zwiększenia wydajności szkolenia pracowników - jest to jedna z najbardziej namacalnych korzyści, jakie płyną z technologii AR. Obecny proces wykorzystywany do opracowania materiałów szkoleniowych może być nie tylko dość kosztowny, ale może też różnić się pod względem jakości w zależności od zespołu, sklepu czy regionu. Dlatego też Rozszerzona Rzeczywistość, jest idealnym narzędziem do stworzenia szczegółowego wizualnego świata, w którym pracownicy będą mogli bezpiecznie wchodzić w interakcję ze swoim codziennym otoczeniem zawodowym, będą mogli też namacalnie uczyć się potrzebnych zadań. AR pozwala też na równoległe szkolenia, poprzez nałożenie dodatkowych informacji na bezpośredni widok pracownika
- marketingowym - media społecznościowe mają dużą przewagę nad wszystkimi innymi formami przekazu. Konsumenci mogą łatwo, a co najważniejsze szybko wyszukać interesujące ich tematy. Rozszerzona Rzeczywistość ma tutaj ogromny potencjał, wspierając producentów w sprzedaży, dzięki czemu mogą oni zaprezentować swoje produkty spożywcze poza strefą fizyczną. Informacje są łatwiej, a przede wszystkim skuteczniej rozpowszechniane przy pomocy AR. Producenci mają tutaj pole do popisu, mogą zachęcić konsumentów do zakupu za pomocą filmów, grafik czy interaktywnych gier
- zwiększenia interaktywności z produktami - zachęcenie oraz zainteresowanie klienta, to już połowa sukcesu, ponieważ trud włożony w to działanie wraca do firmy nie tylko jako lepsza interakcja z konsumentem, ale też prowadzi do bardziej dopasowanych działań a w konsekwencji do zwiększenia sprzedaży. Największe wyzwanie, jakie stoi przed firmami, to rozwinięcie wyobraźni oraz przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów, za pomocą np. interaktywnego menu, które pokaże dokładny skład potrawy, z wizualizuje danie czy zachęci do wybrania nowego,
- nauczenia ludzi gotowania - nie każdy lubi albo nie każdy potrafi gotować, sektor spożywczy ma tę możliwość, aby wyposażyć swoich klientów w aplikacje, które ułatwią to zadanie. Zdarza się, że mając kilka składników w lodówce, nie wiadomo co ugotować, a dzięki takiemu rozwiązaniu producenci nie tylko zachowają dotychczasowych klientów, ale też pozyskują nowych. Twórcy mogą wykorzystywać do tych celów prawdziwe zdjęcia jako odniesienia do modeli 3D, które zawarte będą w wirtualnym świecie. Spersonalizowane materiały instruktażowe z pewnością przyczynią się do większego zaangażowania klientów.
Rozszerzona Rzeczywistość ma ogromny potencjał do przekształcenia przemysłu spożywczego, fizyczna interakcja z produktami, zachęca konsumenta do zakupu konkretnej marki, co finalnie przekłada się na sprzedaż i realny zysk danej firmy. Możemy być pewni, że rewolucja dopiero nadchodzi, a to, co jest teraz to tylko przedsmak pokazujący, jak AR zrewolucjonizuje branżę spożywczą. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej wejdź nas stronę https://ttpsc.com/pl/augmented-reality/